Kerncijfers TZ Immaculata

Bekijk hier de belangrijkste cijfers van ThuisZorg Immaculata in 2021.

Gezinszorg

De dienst gezinszorg biedt huishoudelijke, verzorgende en ondersteunende hulp ten huize van ouderen, personen met een beperking en gezinnen omwille van fysische, psychische of sociale redenen uit Edegem. De dienst werkt op een positieve manier aan het continuüm aan zorg voor de Edegemnaar. Een intense samenwerking met goede interne én externe partners is daarvoor noodzakelijk. Bovendien tracht de dienst gezinszorg sterke banden te onderhouden met huisartsen(praktijken), thuisverpleging, andere thuiszorgdiensten, centra voor dagopvang, ziekenhuizen, revalidatiecentra en psychiatrische thuiszorg.

Binnen het WoonZorgNetwerk Edegem werkt de dienst zeer intensief samen met het Centrum voor Kortverblijf, Lokaal DienstenCentrum Den Appel en WoonZorgCentrum Immaculata

Aanvullende poetsdienst

Poetshulp binnen de aanvullende thuiszorg wordt in eerste plaats aangeboden aan cliënten die reeds gezinszorg krijgen. Niet enkel ouderen, maar ook jongere personen kunnen van deze dienst hulp krijgen als zij omwille van een medische of psychosociale beperking duidelijk op hulp aangewezen zijn. Cliënten die niet aan deze voorwaarde voldoen, verwijzen we actief door naar andere mogelijke hulpverleners.

In totaal werden er 122 cliënten verder geholpen, 103 van hen waren ouder dan 70 jaar. Alle cliënten kregen hulp op vaste basis. Dat betekent wekelijks of tweewekelijks. Van deze 122 vaste cliënten zijn er 19 personen die de hulp hebben stopgezet omwille van diverse redenen (opname in WZC, overlijden, verhuis ...)

In 2021 werd er ook bij 33 nieuwe cliënten poetshulp opgestart. Het merendeel van deze cliënten vroeg de hulp zelf aan.

Minder Mobielen Centrale (MMC)

In 2021 waren er 212 personen lid van de Minder Mobielen Centrale (MMC).

In totaal werden er effectief 2400 ritten uitgevoerd door 18 vrijwillige chauffeurs, waarvan 13 actief veel ritten reden.

Bijna 50% van de aangevraagde ritten waren voor medische doeleinden.

PersonenAlarmSysteem (PAS)

De dienstverlening PersonenAlarmSysteem (PAS) waaraan prestaties van de verzorgenden gekoppeld zijn, wordt overgedragen. Technologische evoluties zorgen ervoor dat er een grote investering nodig was om het systeem verder te zetten. Daardoor kon de dienstverlening niet meer op een rendabele manier georganiseerd worden. WoonZorgNetwerk Edegem besloot om de dienstverlening stop te zetten en te investeren in andere projecten zoals de buurtanalyse.

Einde 2021 startten we de effectieve stopzetting en overdracht van cliënten. We zochten voor alle klanten die gebruik maakten van PAS een geschikte oplossing bij externe partners. Zo beëindigen we het traject op een behulpzame manier. Het personeel blijft ook de wachtprestaties afleveren totdat alle cliënten omgeschakeld zijn.

In december 2021 werden er 19 informatieve huisbezoeken afgelegd in functie van de afbouw van het PAS. Zeven dossiers werden overgemaakt aan een andere zorgcentrale met de vraag voor een aansluiting. De overige twaalf cliënten moesten nog beslissen naar welke zorgcentrale ze overstappen. Dat wordt uiteraard verder opgevolgd. In januari 2022 staan de overige 17 informatieve huisbezoeken gepland. In februari wordt de dienstverlening normaal gezien definitief stopgezet.